
Prawo reklamy
Współpracujemy z agencjami reklamowymi, agencjami interaktywnymi, influencerami i markami przy projektach dotyczących kampanii reklamowych. Doradzamy przy zawieraniu umów na opracowanie i wdrożenie strategii marketingowej, lokowanie produktu oraz w kwestiach związanych z ochroną i przetwarzaniem danych osobowych do celów marketingowych.
Chcesz porozmawiać? Zadzwoń do nas +48 692 479 841
Czym jest reklama?
Reklama jest zjawiskiem, z którym mamy do czynienia na co dzień – podczas spaceru, oglądania telewizji, słuchania radia, czytania prasy czy przeglądania mediów społecznościowych. Ze względu na swoją wszechobecność i znaczący wpływ na życie społeczne sposób tworzenia treści reklamowych podlega przepisom prawa.
Czym tak naprawdę jest reklama? Jej definicja znajduje się w ustawie z dnia 29 grudnia 1992 r. o radiofonii i telewizji. Zgodnie z treścią ustawy reklama to „przekaz handlowy, pochodzący od podmiotu publicznego lub prywatnego, w związku z jego działalnością gospodarczą lub zawodową, zmierzający do promocji sprzedaży lub odpłatnego korzystania z towarów lub usług”. Za reklamę uznawana jest również autopromocja (art. 4 pkt 17).
Ustawa nie reguluje zatem formy, treści ani środków przekazu użytych do stworzenia reklamy, a jedynie wskazuje na to, że reklama to przekaz handlowy, którego celem jest zachęcenie do nabycia towarów lub skorzystania z usług przedsiębiorcy.
Prawo reklamy – jakie są najważniejsze akty prawne?
Nie istnieje jednolity dokument, który służyłby za podstawę prawa reklamy. Przepisy znajdują się natomiast w różnych ustawach i aktach wykonawczych. Do najważniejszych zaliczamy wspomnianą już ustawę o radiofonii i telewizji, a także ustawę o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji, ustawę o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym, ustawę o prawach konsumenta, Prawo prasowe i tzw. ustawę krajobrazową.
Istotną rolę w regulowaniu sposobu promocji towarów i usług odgrywają również ustawy skupiające się na konkretnych branżach: alkoholowej (ustawa o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi), tytoniowej (ustawa o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu), gier hazardowych (ustawa o grach hazardowych) i farmaceutycznej (Prawo farmaceutyczne).
Do najważniejszych aktów prawnych zaliczamy też rozporządzenia Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji z dnia 6 lipca 2000 r. w sprawie sponsorowania audycji i innych przekazów oraz z dnia 30 czerwca 2011 r. w sprawie szczegółowych warunków lokowania produktów.
Czy reklama może być czynem nieuczciwej konkurencji?
Nieuczciwa konkurencja to działanie sprzeczne z prawem, które niejednokrotnie pojawia się w odniesieniu do reklamy. Zgodnie z ustawą z dnia 16 kwietnia 1993 r. o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji reklama może być czynem nieuczciwej konkurencji (art. 16 pkt 1). Dotyczy to reklamy, która:
- jest sprzeczna z przepisami prawa, dobrymi obyczajami lub uchybia godności człowieka,
- wprowadza w błąd, przez co może wpłynąć na decyzje zakupowe klienta,
- odwołuje się do uczuć klientów przez wywoływanie lęku, wykorzystywanie przesądów lub łatwowierności dzieci,
- zachęca do nabywania towarów lub usług poprzez wypowiedź, która sprawia wrażenie neutralnej informacji (tzw. ukryta reklama),
- ingeruje w sferę prywatności, np. poprzez nagabywanie klientów w miejscach publicznych czy przesyłanie niezamówionych towarów na koszt klienta.
Nieuczciwą konkurencję w reklamie opisuje także ustawa z dnia 23 sierpnia 2007 r. o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym. Celem wymienionych aktów prawnych jest zwalczanie reklamy, która w sposób niezgodny z prawem dąży do zwiększenia zainteresowania towarem lub usługą. W ten sposób ustawodawca chroni konsumenta przed manipulacjami i utratą swobodnego wyboru produktu lub usługi, a także zabezpiecza innych przedsiębiorców przed przewagą konkurentów uzyskaną wbrew zasadom fair play.
Reklama w zależności od środka przekazu
Treści ustaw dotyczą reklam publikowanych za pośrednictwem różnych środków przekazu:
- Reklama w radiu i telewizji – ustawodawca reguluje m.in. zasady lokowania produktu, czas trwania reklam, zasady nadawania reklam w trakcie transmisji zawodów sportowych czy listę audycji, których nie można przerwać reklamami (np. serwisy informacyjne, audycje o treści religijnej i audycje dla dzieci).
- Reklama w prasie – reklamy zamieszczane w prasie nie mogą być sprzeczne z prawem lub zasadami współżycia społecznego i muszą być odpowiednio oznaczone.
- Reklama w internecie – do tej pory nie powstały regulacje prawne odnoszące się bezpośrednio do reklamy internetowej, dlatego w praktyce stosuje się przepisy poświęcone pozostałym środkom przekazu. W ramach reklamy publikowanej w internecie obowiązuje m.in. zakaz spamowania czy konieczność odpowiedniego oznaczenia informacji handlowej.
- Reklama w przestrzeni publicznej – ustawa krajobrazowa nakłada m.in. ograniczenia dotyczące reklamy w pasie drogowym.
Skąd mieć pewność, że reklama jest zgodna z prawem?
Reklama może mieć różne formy, a dopuszczalne treści bardzo często zależą od rodzaju towaru lub usługi. Szczególną ostrożność należy zachować podczas reklamowania alkoholu, papierosów, leków i gier losowych, a także tworząc reklamy do radia i telewizji oraz decydując się na lokowanie produktu. Ze względu na zawiłość prawa warto przed emisją upewnić się, że reklama jest zgodna z zapisami ustaw, nie wprowadza w błąd i nie zostanie uznana przez Radę Reklamy za czyn nieuczciwej konkurencji.
Prawo reklamy jest jedną z dziedzin, w których specjalizuje się Kancelaria Majkowycz Adwokaci. Dzięki doświadczeniu przy współpracy nad kampaniami reklamowymi jesteśmy w stanie zaoferować profesjonalne wsparcie merytoryczne w zakresie reklam internetowych, telewizyjnych, radiowych, prasowych i prezentowanych w przestrzeni publicznej. Doradzimy, w jaki sposób stworzyć kampanię reklamową zgodną z prawem lub zweryfikujemy legalność prowadzonego projektu
Co robimy?
Prawo reklamy to nasz konik. Współpracujemy z agencjami reklamowymi, na rzecz których świadczyliśmy pomoc m.in. w zakresie realizacji projektów stron www, reklam w social mediach, a także reklam telewizyjnych i radiowych.
Posiadamy bogate doświadczenie w reprezentowaniu naszych klientów w sporach sądowych dotyczących zagadnień powiązanych z prawem reklamy np. o niewłaściwe wykonanie dzieła (np. strony internetowej lub strategii marketingowej), a także odnośnie spraw o ochronę wizerunku lub marki. Reprezentujemy klientów przed UOKiK w postępowaniach o stosowanie nieuczciwych praktyk rynkowych związanych z treściami zawartymi w reklamie.




10 lat
Jesteśmy adwokatami
z ponad 10 letnim doświadczeniem.

1000 klientów
Pracowaliśmy z ponad 1 000
zadowolonych klientów.

100 mln
Wartość prowadzonych spraw to
ponad 100 mln złotych.